کد مطلب:301492 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

دو نکته آگاهی بخش


اول: ابن ابی الحدید گوید: بدان كه مردم می پندارند، كه نزاع فاطمه علیهماالسلام با ابوبكر در دو چیز بوده در میراث و در نحله، من در احادیث چنین یافتم كه آن حضرت رد مساله سومی با او نزاع داشت و ابوبكر او را از آنها نیز منع كرده بود كه عبارت باشد از سهم ذوی القربی (ابن ابی الحدید برای این مطلب اخبار و روایاتی را آورده است) كه از آن جمله است:

1- از عروه نقل شده كه گوید: فاطمه علیهاالسلام از ابوبكر فدك و سهم ذوی القربی را مطالبه كرد و او از تسلیم آنها خودداری كرد و ان را جزء اموال بیت المال قرار داد.

2- ابوبكر گوید: و خبر داد به ما ابوزید از احمد بن معاویه از هیثم از جویبر، از ابوالضحاك، از حسن بن محمد بن علی بن ابیطالب، كه ابوبكر فاطمه و بنی هاشم را از سهم ذوی القربی منع كرد و آن را جزء سبیل الله قرار داد. [1] .

علامه مظفر گوید حضرت زهراء علیهاالسلام ادعای سومی داشت كه مربوط می شد به حق آن حضرت از خمس خیبر كه در زمان حیات رسول خدا مالك آن شده بود و سهم آن حضرت بود از خمسی كه خداوند آن را تقسی كرده و فرموده بود: «و اعلموا ان ما غنمتم من شیی فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی». [2] .

بنابراین آن حضرت در خمس خیبر دارای دو سهم بود، یك حق از آن جهت كه شریك پیامبر بود و حق دیگر از جهت میراث آن حضرت از حق


رسول خدا و ابوبكر روی تمامی خمس خیبر دست گذاشته بود و از این جهت مانع دو حق از او شده بود و ما اگر روایت او را نسبت به «عدم توریث پیامبران» صحیح بدانیم و این حق را به او بدهیم كه بر حق رسول خدا مستولی و مسلط شود چه دلیل دارد كه بتواند بر حق دیگران مستولی باشد و جلو حق دیگرانی را بگیرد كه در زمان حیات رسول خدا مالك چیزی شده اند. [3] .

و نیز گوید: حضرت زهرا علیهاالسلام حق چهارمی نیز داشت كه مربوط می شد به خمس غنائمی كه بعد از پیامبر حادث می گردید چون ابوبكر همانگونه كه خمس اهل البیت را كه در زمان رسول خدا- مانند خیبر- مالك شده بودند گرفته بود، آنان را از خمس غنائمی كه عبد از آن حضرت حادث شده بود نیز منع كرده و حضرت زهرا درباره آن نیز با او به نزاع برخاست و اخبار در این مورد بسیار است. [4] .

دوم: مظفر گوید: ظاهر چنانست كه فدك از اموال خالصه و مختصات ابوبكر و عمر شد چنانكه سیوطی در «تاریخ الخلفاء» آورده است و روایتی كه ابوداود در سنن خود در باب «صفایا» (اموال خالصه و برگزیده رسول خدا) آورده دلیل بر این مطلب است، وی در آن كتاب از كتاب «الخرائج» از ابوالطفیل نقل می كند كه فاطمه علیهاالسلام نزد ابوبكر رفته و میراث خود را از او طلبید، ابوبكر گفت من از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم كه می فرمود: هرگاه خداوند متعال به یكی از پیامبرانش غذائی را بخشید آن غذا برای جانشین و قائم مقام او است. [5] .



[1] شرح نهج البلاغه، 16/ 230- 231.

[2] الانفال، 41،بدانيد آن چه كه غنيمت و سود برديد همانا خمس آن براي خدا و رسول و ذوي القربي است.

[3] دلائل الصدق، 3/ 75.

[4] دلائل الصدق، 3/ 76.

[5] دلائل الصدق، 3/ 54.